Regelwijziging genezing en levenspunten

Na grondige analyse hebben we als crew besloten om een aanpassing te maken betreffende genezing en levenspunten.  Deze aanpassingen zullen uiteraard ook in het regelboek gecorrigeerd worden.  Met deze wijzigingen zal een gevecht dodelijker worden en zullen chirurgen ook het verschil kunnen betekenen tussen leven en dood.

Levenspunten

Om te weten hoe de fysieke gezondheid van je personage is, gebruiken we levenspunten. Dit is een getal dat zegt hoe gezond (of niet) je personage is. Op Manticore gebruiken we een ongelokaliseerd systeem voor de levenspunten. Dit wil zeggen dat je maar 1 getal (naast je pantser punten) moet onthouden tijdens een gevecht om te weten hoe gezond je bent. Elk personage start met 5 levenspunten.​ Je kan dit door middel van magie of een vaardigheid optrekken tot maximaal 10 levenspunten (b​epaalde rassen die enkel toegankelijk zijn voor figuranten kunnen uiteraard hoger gaan). De status van je levenspunten bepaalt ook hoe mobiel/actief je personage is:

  • levenspunten = 4 of hoger: je bent (op eventueel een paar kleine wondjes na) gezond, je kan allesdoen
  • levenspunten = 3: je bent licht gewond, je kan niet meer snel lopen, springen zit er niet meer bij
  • levenspunten = 2: je bent zwaar gewond, je kan niet meer snel wandelen, je hinkt, zwaaien met een wapen lukt nog net, maar je doet dit TRAAG
  • levenspunten = 1: je bent heel zwaar gewond, je kan je niet meer bewegen en ligt op de grond. Je kan NIET meer vechten, je kan wel nog om hulp roepen en eventueel wegkruipen (NIET wandelen) van een gevecht.
  • levenspunten = 0: je bent bewusteloos, je kan niet meer om hulp roepen, eventueel zacht kermen kan.
  • levenspunten = -1 tot -4: je bent stervend. Als je binnen de 5 minuten geen medische hulp krijgt zal je overlijden.
  • levenspunten = -5: Je bent dood.  Geen enkele vorm van genezing kan je nog helpen. (buiten enkele heel zware spreuken)

Elke deelnemer wordt geacht de status van de levenspunten uit te spelen.​ Als je dus op 3 levenspunten staat zal je niet rondspringen, lopen enzovoort. Je zal steunen op de schouder van een maat om je zo voort te bewegen, je beweegt niet snel. Als je op de grond ligt (al dan niet bewusteloos) kan eender wie je mits minimaal 5 seconden nodige rollenspel je een slag toebrengen en ‘STERF’ roepen. Je bent dan dood! Enkel hoge niveau spreuken/rituelen of de Goden kunnen je dan nog redden.

Voorbeelden van ‘STERF’-slag rollenspel:

  • men beeldt uit dat men een dolk in je oog steekt
  • men beeldt uit dat men je hoofd afhakt

Aanpassingen betreffende Veldhulp & Chirurgie

Veldhulp

Men kan iemand onderzoeken en nagaan hoe de status van de levenspunten en mana is. Verder kan men iemand tussen -1 & -4  levenspunten stabiliseren voor 15 minuten (daarna sterft de persoon indien niet genezen tot minimum van  0 levenspunten). Dit vereist op z’n minst wat verbanden/windels. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn om een zwaar gewonde krijger lang genoeg in leven te houden tot de chirurg (of priesteres van Bruon of genezings-magiër of genezingspotion/-scroll) ter plekke is. Stabiliseren betekend dus niet dat de persoon op 0 levenspunten komt te staan, het verlengd enkel de 5 minuten dat een speler nog te leven heeft tot 15 minuten.

Chirurgie I-V

Door gebruik te maken van chirurgische technieken kan men een personage die tussen -1 en -4 levenspunten heeft verzorgen zodat deze op 0 levenspunten komt te staan. Dit vereist op zijn minst enkele minuten rollenspel en  gebruik te maken van windels, wonden dichtnaaien en/of dichtbranden en dergelijke. Bovendien zal het slachtoffer 1 extra levenspunt/niveau genezen (dit is bovenop het naar 0 levenspunten brengen). Dit kan maximaal 1 x per periode per persoon. Een periode is de ochtend, de middag, avond en nacht. Op niveau 1 kan men infecties weg snijden (doet 1 punt schade) Op niveau 3 kan men ook afgehakte ledematen weer aannaaien (mits het origineel stuk ook voorhanden is én er maximaal 10 minuten tussen afhakken en aannaaien is) Vereiste voorkennis:​ Veldhulp

Voorbeeld

Olaf heeft de vaardigheid chirurgie niveau II. Wanneer zijn gezellen op een dag in een hinderlaag lopen van een hoop ondoden, die de wegen door het Duystergebergte onveilig maken, wordt zijn broer Skeggi dodelijk getroffen door krachtige spreuk. Hij staat op -3 levenspunten. Het lichaam vertoond verscheidene diepe verwondingen. Omdat Olaf het risico niet wil nemen dat zijn broer aan zijn verwondingen bezwijkt bindt hij eerst de enkele wonden dicht. De hevig bloedende wond aan Skeggi’s borst is erg diep en Olaf besluit deze dicht te branden. Na enkele minuten uit te spelen komt Skeggi op 0 levenspunten te staan. Hij is bewusteloos maar het gevaar is geweken. Olaf kan nog enkele minuten extra verzorging toedienen waarmee hij Skeggi 1 levenspunt/niveau kan geven. Daar Olaf niveau II Chirurgie bezit zal Skeggi na maximale verzorging op 2 levenspunten komen te staan. Indien Olaf niveau III Chirurgie had dan zou Skeggi nu 3 levenspunten hebben i.p.v. 2.

Geneeskrachtige magie versus chirurgie

Het grote verschil tussen chirurgen en individuen die door middel van magie genezing bieden is pas duidelijk wanneer een persoon tussen -1 en -4 levenspunten heeft. Een chirurg zal mits goed rollenspel en in het bezit te zijn van de nodige attributen automatisch het slachtoffer op levensniveau 0 kunnen brengen. Daarna zal het niveau in chirurgie bepalen hoeveel extra levenspunten het slachtoffer nog in ontvangst zal nemen. Een genezingsmagiër/priesteres van Bruon daarentegen zal het slachtoffer niet automatisch op 0 levenspunten brengen, maar enkel een aantal levenspunten toedienen afhankelijk van de uitgesproken spreuk. Dit betekent dat een magiër of priesteres wel makkelijker veel meer levenspunten kunnen herstellen, maar dat bij zwaar gewonde avonturiers er ook best een chirurgijn in de buurt is. Geneeskrachtige drankjes werken net als gewone magie en geven dus enkel het aantal levenspunten terug als vermeld staat in de beschrijving van het drankje. Een geneeskrachtig drankje van een laag niveau alleen kan in sommige gevallen dus misschien onvoldoende zijn om iemand zijn of haar leven te redden.

Enkele voorbeelden:

  • De halfling Boddynock, een priester van Bruon, staat voorover gebogen voor het lichaam van een gewonde soldaat. De soldaat staat op -2 levenspunten. Boddynock maakt gebruik van de spreuk Genees Fysieke Wonde I waardoor de soldaat 2 levenspunten herwint. Het slachtoffer is stabiel maar is nog steeds bewusteloos. Indien de soldaat echter op -3 levenspunten stond dan stond hij nu nog steeds op -1 levenspunt en was hij nog steeds in levensgevaar.
  • De halfling Boddynock, een priester van Bruon, en Olaf de chirurg (niveau II) staan voorover gebogen voor het lichaam van een gewonde soldaat. De soldaat staat op -2 levenspunten. Boddynock wil de spreuk Genees Fysieke Wonde I uitspreken, maar Olaf houd hem tegen. Hij begint het slachtoffer te reanimeren waarop na enkele minuten de soldaat op 0 levenspunten komt te staan en stabiel maar bewusteloos is. Olaf biedt nog enkele minuten extra verzorging aan en daar hij niveau II chirurgie beheerst kan hij de soldaat nog eens extra levenspunten geven zodat deze op 2 komt te staan. Vervolgens spreekt Boddynock de spreuk Genees Fysieke Wonde I uit waardoor de soldaat nog eens 2 extra levenspunten krijgt en op een totaal van 4 levenspunten komt te staan.

In ons voorbeeld van hierboven hebben we gebruik gemaakt van een relatief laag niveauvan genezing. Stel dat er een priester van Bruon aanwezig is die Genees Fysieke Wonde IV kan uitspreken dan zal het slachtoffer maar liefst tot 8 levenspunten herwinnen. Een slachtoffer die op -4 levenspunten staat zal dan op 4 levenspunten komen te staan nadat de priester hem genezen heeft. Dit is evenveel als een chirurg kan genezen die Chirurgie niveau IV heeft. Staat een slachtoffer echter op -3 levenspunten dan zal deze op 5 levenspunten komen te staan, daar waar iemand met Chirurgie niveau IV het slachtoffer slechts op 4 levenspunten kan zetten. Chirurgen worden dus belangrijker wanneer personen veel negatieve levenspunten krijgen. Beide groepen hebben hun voor- en nadelen en kunnen elkaar versterken mits ze goed samenwerken.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.