Alle vereisten die nodig zijn om een goede figurant te zijn vloeien voornamelijk voort uit sportiviteit en een goede ingesteldheid.
Opdagen met een goede ingesteldheid is daar al zeer belangrijk in. Als je in het spelkot (of erger het spelterrein) over buitenspelse zaken zit te zeuren (m.a.w. “buitenspel” zijn), dan breng je het spelplezier van anderen naar beneden.
De essentie van sportiviteit is om het spelplezier van anderen even hard te waarderen als jouw eigen spelplezier. Is er toch een probleem raadpleeg dan de spelleiding.
Een goede ingesteldheid betekent ook in je rol blijven (m.a.w. “binnenspel” blijven) op het spelterrein. Niets is zo frustrerend voor een speler, als figuranten en/of andere spelers die buitenspel praten. Ook al zie je nergens een speler blijf dan binnenspel praten want je weet nooit wie er stiekem in de bosjes je aan het afluisteren is.
Als figurant ben je niet aanwezig om te “winnen”. Als je (een gevecht of conflict) “wint”, dan is dat prima, maar als je emotioneel erop gebrand bent om te winnen dan is dit een probleem. We begrijpen dat het soms niet leuk is om voor de honderdste keer neer te gaan maar probeer te denken als een entertainer. Wanneer de spelers een goed gevecht hebben gehad, een uitdaging hebben overwonnen of een zalig rollenspel moment hebben gehad dan is DAT jouw overwinning. Als figurant heb je dan het spel beter gemaakt voor andere deelnemers en dat is hetgeen waar spelers nadien over praten. Uiteraard wil dit niet zeggen dat de spelers over alles moeten walsen, de perfecte uitdaging vinden is hier de kunst in. Ook raden we figuranten aan om de blog gevechten op manticore te raadplegen.
Schep buitenspel niet op over je prestaties en onthul geen plot geheimen. Ben je erin geslaagd om de spelers op te lichten, te verslaan in een gevecht of dergelijke dan is dat mooi meegenomen maar confronteer de spelers er niet constant mee. Binnenspel mag dit uiteraard (maar let op de gevolgen 🙂 ), buitenspel niet. Hebben de spelers een belangrijke aanwijzing over het hoofd gezien dan zal je hen hier niet over aanspreken. Misschien vinden ze later nog een mogelijkheid om deze te ontdekken, zonder dat jij als figurant hen buitenspel er op attent maakt. We zijn er ons van bewust dat – vaak uit opwinding – figuranten over hun ervaringen willen spreken maar besef dan dat spelers vaak minder kennis hebben over het plot en dat je zo hun spelplezier kan schaden.
Vertrouw er op dat spelers hun vaardigheden beter kennen dan dat jij ze kent. Incasseren ze echter meer slagen dan je voor mogelijk houdt dan mag je dit aankaarten bij de spelleiding. Onder geen beding zal je de speler hier zelf over aanspreken. In tegenstelling tot de vorige 2 cyclussen zullen figuranten de personagekaarten van spelers niet meer invullen of controleren. Dit behoort niet meer tot hun takenpakket. Hou er ook rekening mee dat spelers soms magische voorwerpen of krachten hebben die buiten de normale regels van het spel kunnen vallen (b.v. immuun voor niet-magische schade).
Debriefing is belangrijk. Laat de spelleiding weten (dit kan schriftelijk op het evenement zelf) wat je personage heeft bekokstooft. Dit is cruciaal voor de continuïteit van het spel en de spelleiding zal je hier zeker dankbaar voor zijn. Aarzel ook niet om de spelleiding te raadplegen als je vragen of opmerkingen hebt.
In het kort, de rol van een figurant bestaat er in om van de speler een held (of anti-held) te maken. Het is dankzij figuranten dat de wereld tot leven komt en dat er dus helden kunnen zijn.
En ja, soms moet je hiervoor 100 keer voor sterven. Maar de speler zal je eeuwig roemen als hij of zij, zijn/haar heldendaad verteld in een volle herberg.
Leave a reply