Wolfgarth
Naam Stadstaat: Wolfsgarth
Symbool: Witte wolf op blauwe achtergrond
Locatie in Mythandir: Donderpieken, ten noorden van Nanderyan
Naam belangrijkste stad: Wolfsburg
Voornaamste Ras: Mens
Voornaamste aanbeden god: Mechnar, Medista en Mythandir
Taal: Gemeenschapstaal
Monetair systeem: Munten
De Wolfgarth zijn een trots en eergebonden volk. Vele verhalen doen over
hen de ronde, waarin verteld wordt over hun eer en trouw. Hun geschiedenis
zou teruggaan tot ver voor Ragnarok, maar de details hieromtrent
verdwenen in de nevelen der tijd.
De
leiders van de tien grootste clans vergaderen in de Thing. Deze
vindt plaats in een enorme arena met in het midden een grote ronde tafel
waar het volk mee kan luisteren en zich kan mengen in de discussies van
de clanleiders.
Veel, om niet te zeggen alles, is gebaseerd op eer en eerlijkheid, een
gegeven woord is in Wolfsgarth heilig.
Recht en onrecht wordt gewogen door eer en oneer, recht wordt ook op die
manier gesproken, woordbreuk is een van zwaarste misdrijven die men kan
plegen.
De meest verbreide en dodelijkste van hun tradities is de bloedvete, als er een tussen clans of personen een bloedvete heerst betekent dit dat als twee leden van de clan elkaar ontmoeten zij een tweegevecht moeten aangaan. Vroeger betekenden deze Bloedvetes soms het einde van clans, daar deze heuse oorlogen tot gevolg had tussen clans onderling.
Bloedvetes kunnen alleen bijgelegd worden door de Heer en de Thing.
Politiek
De Krijgsheer is altijd de leider, hij of zij neemt alle beslisingen vanuit
de Wolfsburcht en heeft in alles het laatste woord. De bevolking leeft
in clans, deze worden ook steeds geleid door een heer of sjamaan.
Wolfgarth is heden in een uitputtende oorlog verwikkeld met de Ogres van Thrymheim. De Ijsmagie die de Ogre-Mages hanteren bleek een zware dobber voor zelfs de meest geharde veteranen. Gans oostelijk Wolfgarth behoort nu reeds de Ogres toe. Ked'Andir en de andere grootmachten onthouden zich voorlopig uit dit conflict.
Gelukkig trok Krimsin recent zijn Kozakse troepen terug na dreigementen vanuit Ked'Andir waardoor de streek rond Alden weer opgelucht kan ademhalen en de Wolfgarth zich nu op één vijand kunnen concentreren. Zonder militaire bijstand ziet de toekomst er echter somber uit.
Feestdagen
In de zomer wordt de Zomerzonnewende gevierd, veelal met uitzinnige braspartijen
en feesten. Er worden dan ook traditionele Hoogland Spelen gehouden, de
bloedvetes worden niet opgeheven maar het dragen van echte wapens is op
het terrein van de spelen verboden. Enkele Heilige Wachters houden daarop
toezicht.
In het Najaar wordt de Winterzonnewende gevierd, het laatste feest te
ere van Medista. De feesten herinneren aan de eindigheid van alle dingen
en aan het sterven, dan worden ook de doden van het afgelopen jaar herdacht.
Eenmaal per jaar, op de eerste dag van de Lente, ontmoeten de leiders
van alle clans elkaar op de Eerstmoet, dan en alleen dan worden voor enkele
dagen en nachten de bloedvetes vergeten, er heerst dan de Peis der Medista-dagen.
Alle krijgers en sjamanen houden dan een raad over de staat van het wild,
de wouden en de vissen, hier worden verdragen gesloten en ruilhandel gepleegd.