Marksgraaf
Naam Stadstaat: Marksgraaf
Symbool: Keltische draak
Locatie in Mythandir: Centraal-West
Naam belangrijkste stad: Drakeburge
Voornaamste Ras: Mens
Voornaamste aanbeden god: zie Ridderordes
Taal: Gemeenschapstaal taal vermengd met
noorse/keltische woorden
Monetair systeem: Muntsysteem
Geografie
Marksgraaf ligt in centraal Mythandir, westelijk van de Elfenwouden en zuidoostelijk van het Meer van Cadrina, dat een natuurlijke grens en tevens eeuwig twistpunt lijkt te vormen met aangrenzend Ked'Andir. Marksgraaf is opgedeeld in vier Marken, arrondissementen bestuurd door een Markies, die door de Graaf zelf wordt verkozen uit de dertien zilveren Ridders die elke Mark overzien. Daorwin'Dar vormt een vijfde Mark op het continent Antuïlestyr die voornamelijk bestaat uit een drietal havensteden en de rondliggende dorpjes en boerderijen.
Huidige Markgraaf is Lars de Doortastende, voormalig Gouden Ridder van de Leeuw.
De Westermarken grenzen eveneens in hun geheel aan Ked'Andir. In het zuidoosten van de Oostermarken ligt het Duystergebergte. Barlingsveld vormt een apolitiek en areligieus centrum in het hart van het land, waar geen Ridder of Markies jurisdictie heeft, slechts de Magisters hebben er het laatste woord, onder de Graaf weliswaar.
De Marksman hebben geen grote steden, Drakeburge is hun enige echte stad en tevens hoofdstad. Heden wordt een nieuwe stad opgericht in de Oostermarken, Midgard, om de handel met andere mogendheden (Nieuw Kyosata, Maer'Ulur, Kuldar) te bevorderen en het Duystergebergte te ontginnen.
Rondom Drakeburge liggen vele kleinere dorpjes en gehuchten, meestal versterkte hereboerderijen met errond de horigen. Elke boerderij vormt een klein fort en de dorpen zijn allen ommuurd met hoge houten pallisades.
Verder bestaat Marksgraaf uit bossen en weiland en is niet zo dicht bevolkt, slechts in de Zuidermarken langsheen de zuidkust is een grotere bevolkingsdichtheid merkbaar, te wijten aan handel en visvangst. Bijgevolg is de Markse keuken dan ook gespecialiseerd in vis en zeevruchten.
Tijdens de Knookoorlogen werd veel van wat was verwoest, doch de huidige vestingen hebben zich bewezen en vormen tot op heden het hart van dit land.
Drakeburge
De hoofdstad van Marksgraaf, opgetrokken op de plaats waar zogezegd ooit de burcht van hun voorvader Koenraad de Harde stond. Deze stad begon als niets meer dan een versterkte burcht, opgetrokken om de toen talrijke orcenstammen het hoofd te bieden, maar groeide al gauw uit tot stadstaat na de exodus van het ganse volk van Marksgraaf vanuit Daorwin'Dar op het continent Antuïlestyr.
Bijna alle Ridders van de Twaalfde Maan hebben hier hun uitvalsbasis of geloofscentrum. Centrum van de stad is nog steeds de burcht waar de Graaf zetelt, rondom zijn de verschillende stadsdelen opgedeeld in zes districten, al naargelang hun aard zijn hier telkens twee Ridderordes ondergebracht.
Barlingsveld
Het legendarische Magiecollege dat werd opgericht door de Magisters naar het evenbeeld van de verloren school ten tijde van Ragnarok. Hier zouden oeroude geschriften en spreukrollen opgeslagen zijn daterend tot de tijd van Ked'Rahh...
Barlingsveld vormt een areligieus en apolitiek centrum dan onafhankelijk fungeert binnen Marksgraaf, doch ten allen tijde de Graaf steunt, zowel politiek als in geval van oorlog. Pontus Halko, Grootmagister van het College treedt dikwijls op als raadsman voor de Graaf bij verschillende aangelegenheden.
Op magisch en wetenschappelijk vlak is Barlingsveld zelfs als het centrum van Mythandir, misschien zelfs de ganse wereld, te beschouwen.
Geschiedenis
Ten tijde van wat de Laatste Ragnarok wordt genoemd vluchtten de Magisters van het College te Barlingsveld tesamen met vele burgers via Stenen van Waan weg van het toenmalige Graafschap. Geholpen door de Ridderordes die tot de laatste man werden vernietigd door Ragnarok tijdens het beschermen van de vluchtelingen, kwamen zij op een vreemd continent terecht, alwaar zij een kolonie oprichtten die meer dan vijfhonderd jaar zou bloeien als hun enige thuishaven. Deze kolonie doopten zij Daorwin'Dar en al gauw kwamen ze in contact met Elfen, de originele bewoners van Antuïlestyr, zoals het continent genoemd werd. Met deze Elfen smeedden zij een opmerkelijke band en tesamen vochten zij vele oorlogen, zowel op Antuïlestyr als later op Mythandir. Het volk ontwikkelde een unieke mythologie doorspekt met hun eigen oude verhalen en legenden doch tevens beïnvloed door de elfencultuur.
Toen de Elfen hen meldden dat Mythandir weer levensvatbaar was werd een exodus ingezet waardoor Daorwin'Dar grotendeels leegliep. Slechts enkele kuststeden en verspreide dorpjes bleven achter.
Marksgraaf werd opnieuw opgericht daar waar ooit het Graafschap had gelegen, een nieuw Magiecollege werd gebouwd op precies dezelfde plek als dat volgens de overlevering honderden jaren daarvoor had gestaan.
De Marksman was weer thuisgekomen en het gevecht om Mythandir kon beginnen...
Achtergrond/cultuur
De Mensen van Marksgraaf (oftwel Marksman) zijn een fier volk. Hun eer
is hun belangrijkste bezit, zonder eer heeft het leven geen zin. Het is
dan ook meer dan ernstig indien iemand de eer van een ander bezoedelt.
De Marksman zijn geduchte krijgers, vanaf de leeftijd dat men een zwaard
kan vasthouden begint tevens de wapentraining. Iedereen, ook de ambachtslui en boeren, krijgen
een gevechtsopleiding. Men is de Grote Tocht nog niet vergeten,
niet vergeten dat ze tijdens deze Laatste Ragnarok moesten vluchten van de verschrikkingen.
Daarom zal je heel zelden een Marksman zien
zonder wapen in zijn directe nabijheid. Bij het volwassen worden zal elke
Marksman (ook de vrouwen) een eed zweren voor de Graaf of zijn
gezant. Nooit zullen zij een vijand van Marksgraaf de rug toekeren.
De ordehandhaving in Marksgraaf gebeurt door de Ridderordes
van de Twaalfde Maan, een reïncarnatie van de oude ridderordes
uit haar schildknapen. Deze ordes kunnen hun oorsprong traceren tot de tijd van Ked'Rahh de Grote en de legendarische Gouden Tijd die de Marksman opnieuw hoopt te zien aanbreken.
Kledingstijl
De kleuren voor Marksgraaf zijn donkerrood en donkergroen.
Mannen dragen lange gewaden en/of kilten. Hun harnas bestaat voornamelijk
uit schubben-plaat (kleine plaatjes in de vorm van visschubben worden
op een lederen gewaad genaaid en vormen aldus een soort gemengd plaatjespantser). Plaatpantser wordt niet gebruikt door de Marksman.
Hun kledij is hoofdzakelijk versierd met keltische symbolen en noorse
runes. Doorgaans gebruiken ze een groot rond schild en een langzwaard
om te vechten.
Mannen dragen hoofdzakelijk baardjes, variërend van vol tot sik. Snorren zijn volledig uit de mode en worden als Pré-Ragnarokkaans gezien.