Ondoden

De levende doden, wiens ziel vastgeankerd zit in hun lichaam. Priesters van de Goede Dood begeleiden de zielen van de overledenen naar het hiernamaals, doch soms gaat er iets mis en blijft de overledene verderleven in eigen lichaam. Hoeders van Amn-Zorax en Ridders van de Kreeft bekommeren zich om deze tragische wezens, waarin vele subcategorieën bestaan. Ridders van de Schorpioen en leden van de Ordo Mortis jagen erop.

Ondoden worden opgedeeld in lage ondoden en hogere ondoden. Onder de lage ondoden vallen de skeletten, zombies en ghouls, wezens met een zwakke of zelfs geen wil die door een ervaren Duistermagiër probleemloos ten ruste kunnen worden gelegd of gecontroleerd. Hogere ondoden, vampiers of liches, vormen een groter probleem. Deze wezens laten zich niet zo makkelijk controleren of vernietigen en vereisen een ingewikkeld ritueel of speciale wapens om te bevechten.
Geesten, rusteloze zielen zonder tastbaar lichaam, zijn nog een geval apart.

Het Cabal Macabre, een cabal bestaande uit Duistermagiërs en liches, controleerde een gans leger van ondode wezens en heeft ook in het verleden reeds verschillende malen Mythandir bedreigd (zie Geschiedenis). Momenteel zijn deze goddeloze wezens ingesloten in de Kloof der Duisternis ergens in het Duystergebergte. Kreeft en Schorpioen bewaken deze kloof én het geheim van haar lokatie met hun leven. Hoelang de Lich King, meester van het Cabal, zich rustig zal houden is een vraag waar geen inwoner van Mythandir zich durft aan wagen. Elk probleem waarbij ondoden gemoeid zijn wordt meestal vrij vlug de kop ingedrukt alvorens zich een nieuwe Knookoorlog voor kan doen.